이상좌불화첩(李上佐佛畵帖)은 조선 전기 화가인 이상좌(1465∼?)가 그린 여러 가지 불상그림을 모은 가로 31.1㎝, 세로 50.7㎝의 그림책이다. 이상좌는 노비출신이었으나 그림을 잘 그려 그림을 담당한 관청인 도화서의 화원이 되었는데, 특히 인물화를 잘 그렸다.
부처의 설법을 듣고 성자가 된 나한을 그린 이 화첩의 그림들은 종이 바탕에 채색없이 묵선만으로 그린 것이다. 나한의 머리위에 번호가 있는 것으로 보아 16나한을 그린 듯하지만 현재 5점만이 남아있다. 이 그림들은 비록 밑그림으로 사용하기 위해 만들었지만, 붓놀림이 활발하고 유려한 필치로 인물을 잘 표현하고 있다. 얼굴은 가는 선으로 섬세하게 표현하였고, 옷은 가는 선과 굵은 선을 적당히 사용하였다.
이 화첩은 조선 전기 뛰어난 화가 이상좌의 화풍을 볼 수 있는 것으로, 조선 전기 인물화에 사용된 화법을 연구하는데 좋은 자료로서 그 가치가 크다.
This album of paintings of Buddhist figures by Yi Sang-jwa (1465-?), a painter of early Joseon, measures 31.1㎝ by 50.7㎝. Although born into the nobi (slave) class, Yi Sang-jwa was noted for his gift in painting and earned a place among the court painters working for the royal painting agency, Dohwaseo. He excelled particularly in figure painting. Works in this album, portraying Arhats who attain enlightenment through Buddha’s sermons, are ink sketches on paper. Judging from numbers written above the heads of Arhats, the album appears to have included paintings of the Sixteen Arhats. Currently, only five of them remain. Although preparatory drawings, these sketches are impressive for the liveliness and elegance of brushstrokes and the quality of depiction of the figures. The faces, drawn in thin lines, have delicate details. Thin and thick lines are appropriately combined in drawing the clothes. This album, offering glimpses into the style of Yi Sang-jwa, an early-Joseon painter with a superlative talent, is of great significance also for research in techniques used for figure paintings in this period.
此画册收集了朝鲜前期画家李上佐(1465~?)绘制的各种佛像画,长50.7厘米、宽31.1厘米。李上佐虽是奴婢出身,但擅长绘画,并成为负责绘画的官府“图画署”的画员,尤其擅长人物画。此画帖展示了朝鲜前期杰出画家李上佐的画风,是研究朝鲜前期人物画画法的宝贵资料,很有价值。
朝鮮前期の画家であった李上佐(1465~?)が描いたもので、様々な仏像の絵を集めた横31.1㎝、縦50.7㎝の絵本である。李上佐は奴婢出身であったが、絵に優れていたため、絵を担当する官庁である図画署の画員となり、特に人物画を上手に描いた。この画帖は朝鮮前期の優れた画家の李上佐の画風が窺えるもので、朝鮮前期の人物画に使用された画法の研究において良い資料であり、その価値が高い。