김정희 종가 유물(金正喜 宗家 遺物)은 조선 후기의 문신이자 서화가였던 김정희(1786∼1856)의 것으로 세간에 그의 작품이 많으나 이것은 그의 종가에 대대로 내려오는 그의 작품과 유물이다. 추사 김정희는 순조 19년(1819) 문과에 급제하여 여러 벼슬을 하였으며 학문에 있어서는 고증학과 금석학을 발전시켰고 시·서·화에도 뛰어난 재능을 보여 말년에는 독창적인 글씨체인 추사체를 완성시켰다.
그의 유물로는 생전에 지니던 인장, 염주, 벼루, 붓의 유물류와 그의 습작부터 편지, 달력, 필사본, 대련 등에 이르는 유묵, 그리고 독립된 서첩인 금반첩과 심경첩으로 크게 나누어 볼 수 있다. 더불어 철종 8년(1857) 이한철이 그린 김정희영정(가로 57.7㎝, 세로 131.5㎝)이 함께 지정·보관되고 있다.
1) 김정희 유물
·김정희 인장:김정희의 도장으로 30종류에 31과가 있는데, 모두 석재·옥재 등에 조각되었고 ‘김정희인’·‘추사’·‘견한’·‘양류당년’·‘음자십시(吟自十詩)’등이 새겨져 있다.
·수정염주 1건:수정을 실에 꿰어서 만든 염주이다.
·보리염주 1건
·운룡문단계연:구름과 용무늬가 있는 벼루로 나무로 된 벼루함이 있다.
·유명연:명문이 새겨져 있는 벼루이다.
·도철문연:도깨비나 짐승의 얼굴 모양을 형상화한 도철문이 새겨진 벼루로 돌의 재질이 좋고 조각도 매우 정교하다.
·모필:붓 7자루 중 작은 붓이 1자루, 중간 크기의 붓이 2자루, 큰 붓이 4자루인데, 재료로 돼지털을 사용한 것도 있다.
2) 김정희유묵
·예서대련:김정희가 ‘세간양건사경독(世間兩件事耕讀)’, ‘천하일등인충효(天下一等人忠孝)’를 각각 따로 쓴 것인데 예서를 씀에 있어 원숙한 경지에 이르렀을 때의 작품이다.
·순우장하승비:중국 한대(漢代)의 비석인 순우장하승비를 보고 베낀 것으로 모두 14장으로 되어 있다.
·을묘칠정:철종 6년(1855)의 달력표지를 뜻하는 을묘칠정(乙卯七正)이 쓰여있고 표지의 오른쪽에는 금칠십재(金七十齋)라고 써놓고 있어 필자가 70세 되던 해라서 이런 제목을 붙인 듯 하다. 안에는 필자의 글씨가 작게 행서체로 써서 붙여져 있고 끝에 편지 2장이 붙어 있다.
·척독초본:청나라의 학자인 왕맹자와 장보산이 보낸 편지를 베껴 놓은 것이다.
·십삼년정미첩:헌종 13년(1847) 때의 달력 제목인데 안에다 해서(楷書)의 글씨를 붙여 놓았다.
·사공도시평첩:당 사공(벼슬이름)의 시평을 큰 해서체의 글씨로 써서 글씨의 교본으로서 귀중하게 여겨진다.
·상지십년용집협흡:헌종 10년(1844)의 달력이다. 안에 필자의 여러 종류의 습작서를 붙여 넣고 필자의 손자인 김한제의 글을 끝에 붙였다.
·충술근수교훈묵의헌진장:표제 아래에 ‘충술근수교(忠述謹受敎)’, ‘훈묵헌진장(訓墨軒珍藏)’이라고 쓰여 있다. 안에는 필자의 글씨가 있고 청나라 주학년(朱鶴年)이 김정희에게 보낸 편지 2점이 들어 있다.
·소재첩:표제에 소재첩이라고 쓰여있고 그 아래에 작은 글씨로 ‘원옹경본(院翁硬本)’, ‘이당(怡堂)’, ‘제첨(題籤)’, ‘신해경등루장(辛亥竟登樓藏)’이라고 쓰여있다. 안에는 소재라는 호의 유래에 대한 해설이 있다.
3) 서첩
·금반첩:독립된 행서체의 글씨로 크게 1행 2자 또는 3자로 쓰여있다. 끝에 아우인 김명희의 글이 있다.
·심경첩:반야바라밀다심경 전체를 해서체로 정성들여 쓴 진본으로 제목에 ‘심경’이라고 쓰고 안에는 선을 그어 1장에 3행 8자씩 썼는데 간혹 예외가 있다.
이 물건들은 모두 종가에 전해진 물건으로 습작부터 완형의 서첩에 이르기까지 김정희의 서체를 한눈에 살펴볼 수 있어 그의 글씨를 연구하는데 훌륭한 자료가 된다. 도장 역시 많은 수가 전하고 있어 그의 작품 판정에 도움을 준다. 특히 김정희 영정은 제작시기와 제작자를 분명히 알 수 있다는 점에서 조선 후기 영정의 연구에 귀중한 자료이다.
These are works by Kim Jeong-hui (1786-1856), a late Joseon scholar-official who was also renowned as a calligrapher and painter, kept as private heirlooms in his family, and personal relics that belonged to him, also passed from generation to generation in his family. Kim Jeong-hui, also known under his pen-name Chusa, successfully passed the civil service examination in 1819 (19th year of King Sunjo’s reign) and held various government offices thereafter. In terms of scholarly accomplishments, he left a strong mark in such fields as philology and epigraphy. A man also gifted in poetry, calligraphy and painting, Kim Jeong-hui was famous for chusache, a highly original calligraphic style forged during his late years. The items fall into three large categories: personal relics, autographs and calligraphic albums. The Personal artifacts include personal seals he carried, prayer beads, ink stones and writing brushes; autographs ranges from various studies to letters, calendars, manuscripts and calligraphic works in a daeryeon format. The two calligraphic albums are titled Geumbancheop and Simgyeongcheop respectively. There is also a portrait of Kim Jeong-hui, painted in 1857 (8th year of King Cheoljong’s reign) by Yi Han-cheol. 1) Personal relics - Seals: The seals, carved either in stone or in jade, are thirty-one in total number and show names ranging from “Kim Jeong-hui in” to “Chusa,” “Gyeonhan,” “Yangnyudangnyeon” and “Eumjasipsi.” -·A string of crystal prayer beads -·A string of vajra prayer beads - ·Unnyongmundangyeyeon: This is an ink stone with a carved dragon design, complete with a wooden ink stone case. -·Yumyeongyeon: an ink stone with inscriptions - Docheolmunyeon: This ink stone with designs representing the faces of a goblin or a beast is made of a high-quality stone and has intricate sculpted details. - Writing brushes: Some of these seven writing brushes – one small, two medium-size and four large brushes – are made with pig hair. - 2) Autographs: Clerical script daeryeon: This calligraphy, which reads “Segannyang geonsagyeongdok (世間兩件事耕讀)’ and ‘Cheonhaildeungin chunghyo (天下一等人忠孝)’ dates from a period when Kim Jeong-hui’s skills in clerical script had reached maturity. - Sunujanghaseungbi: These are hand-calligraphed copies of the epigraph of a Han-dynasty stone memorial. They are fourteen sheets altogether. -·Eulmyochiljeong: The cover of this calendar shows the title “Geumchilsipjae,” preceded by “Eulmyochiljeong,” meaning the ‘cover of the calendar of the 6th year of King Cheoljong’s reign (1855).’ The title “Geumchilsipjae” has probably something to do with the fact that Kim Jeong-hui turned seventy years of age during that year. Inside the calendar, texts by Kim Jeong-hui are attached, written in small semi-cursive script characters, along with two sheets of a letter at the end of the volume. - Cheokdokchobon: These are calligraphic copies of letters by two Qing-dynasty scholars, Wang Mengci and Zhang Bushan. -Sipsamnyeon jeongmicheop: This calendar of the 13th year of King Heonjong’s reign (1847) contains texts by Kim Jeong-hui, written in regular script. -Sagongdo sipyeongcheop: This calligraphy of a poetry critique by a Tang-dynasty official (Sagong) is in large regular script characters and is considered of high significance as a textbook for calligraphic instruction. -·Sangjisimnyeonyong jiphyeopheum: This calendar is of the 10th year of King Heonjong’s reign (1844). Inside the calendar are attached various calligraphic studies by Kim Jeong-hui. A text by his grandson Kim Han-je is also found at the end. -·Chungsulgeunsugyohunmuguiheonjinjang: The cover page reads “Chungsulgeunsugyo (忠述謹受敎),” followed by “Hunmukheonjinjang (訓墨軒珍藏).” Calligraphies by Kim Jeong-hui are found inside along with two letters sent to him by the Qing-dynasty painter Zhu Henian. -·Sojaecheop: The cover page reads, below the title “Sojaecheop,” “Wononggyeongbon (院翁硬本),” “Idang(怡堂),” “Jecheom (題籤)” and “Sinhaegyeongdeungnujang (辛亥竟登樓藏),” written in small characters. There is a text explaining the origin of the penname “Sojae” inside. 3) Calligraphic Albums -·Geumbancheop: The calligraphies are of single characters in semicursive scripts. Two or three characters are written in each line. A text by his younger brother Kim Myeong-hui is attached at the end. -Simgyeongcheop: This calligraphic copy of the Heart Sutra (Banyabaramildasimgyeong) appears to have been carefully executed. The volume has a cover page with the title “Simgyeong,” and each sheet contains three lines of eight characters, although some of them depart from this rule. - These autographs of Kim Jeong-hui from the private collection of his family are of inestimable value for the understanding of his calligraphy, as they are broad-ranging samples of his style and include both studies and finished works bound into an album. The seals, of a large number and variety, are helpful for authenticating works by Kim Jeong-hui. Meanwhile, the portrait of Kim Jeong-hui is of great significance for research into late Joseon portraits, especially as the date and the name of the artist are clearly known.
朝鲜后期的文臣、书画家金正喜(1786~1856)的遗物,现存作品较多,这些是他的宗门世代相传的作品和遗物。秋史金正喜于纯祖19年(1819)文科科举及第,历任各种官职,在学问方面使考证学和金石学有了长足的发展,同时在诗文、书法、绘画方面具有卓越才能,晚年完成了独创的秋史体字体。他的遗物大致分三类。包括生前携带的印章、念珠、砚台、毛笔等遗物类;习作、信函、历书、手抄本、对联等遗墨;独立字帖之金盘帖和心经帖。哲宗8年(1857)李汉喆绘制的《金正喜影帧》(长131.5厘米、宽57.7厘米)也被一同指定保管。这些物品都是金正喜的宗家世代相传的物品,从习作到成形的字帖一目了然地了解金正喜的字体,是研究其字体的重要资料。还留传有许多印章,有助于判定他的作品。金正喜影帧的绘制时期和绘制者明确,是研究朝鲜后期影帧的宝贵资料。
朝鮮後期の文臣であり、書画家であった金正喜(1786~1856)のもので、これは彼の宗家に代々継がれている彼の作品と遺物である。秋吏金正喜は純祖19年(1819)文科試験に及第し、あらゆる官職に就いた。学問においては、考証学と金石学を発展させ、詩・書・画にも優れた才能を見せたし、末年には独創的な書体である「秋史体」を完成させた。彼の遺物としては、生前に所持していた印章、数珠、硯、筆の遺物類と彼の習作、手紙、暦、筆写本、対連などの遺墨、それから、独立された書帖である金槃帖と心経帖に大きく分けられる。哲宗8年(1857)に李漢喆が描いた金正喜肖像(横57.7㎝、縦131.5㎝)も、これらの遺物と共に指定・保管されている。これらは皆宗家に伝わる物で、習作から完形の書帖に至るまで、金正喜の書体を一目で知ることができるため、彼の書体の研究に貴重な資料となる。はんこも多くの数が伝えられており、彼の作品判定に役立っている。特に金正喜肖像は作られた時期と作った者が明確に分かるという点から、朝鮮後期の肖像の研究に役立つ、重要な資料である。