여주이씨 옥산문중 전적- 여주이씨 옥산문중 전적(驪州李氏 玉山門中 典籍 - 驪州李氏 玉山門中 典籍)은 아래와 같다
ㅇ 이륜행실도(二倫行實圖, 1539년) : 이 책은 현재 알려진 국내 소장본 중 가장 빠른 본에 속하며 조선시대 유학사상 및 윤리관을 살펴볼 수 있는 귀중한 자료이다. 또한 도판 및 언해, 권말의 판각기록은 조선시대 판화(版畵)의 변천, 국어사·서지학 연구에 중요한 자료이다.
ㅇ 여어편류(儷語編類, 1542년) : 이 책은 중종조의 문인 학자로 관찰사를 역임한 조인규(趙仁奎)가 홍문관 전한으로 재직시에 사륙문(四六文)을 문체별로 20권으로 분류하여 편찬한 것인데 옥산문중 소장본은 조(詔: 권1)와 계(啓: 권11)가 수록된 2권 2책이다. 첫권 표지 2면에는 내사기가 있어 이 책의 인출연대를 알 수 있다.
ㅇ 대전후속록(大典後續錄, 1543) : 『대전속록(大典續錄)』의 시행 후 1542년까지의 약50년간의 수교(受敎)를 수집하여 편찬한 법전이다. 표지 뒷면에 내사기가 있다.
ㅇ 황화집(皇華集, 1546) : 명종 1년(1546) 2월 사제부시사(賜祭賻諡使)로 조선에 입국한 명나라 사신 왕학(王鶴)을 맞이하여 사신의 시문과 관반(館伴) 정사룡(鄭士龍) 등의 화시(和詩)를 합편한 것이다. 내사기가 있으며, 한중 외교사 및 한문학·서지학 연구에 중요한 자료이다.
ㅇ 구인록(求仁錄, 1550) : 이 책은 회재 이언적(晦齋 李彦迪, 1491-1553)이 강계(江界)로 유배되어 있는 동안 공자사상의 핵심인 仁에 대한 모든 說을 모으고 자신의 견해를 붙여 편집한 책으로 조선조 성리학 연구에서 중요한 위치를 점하는 책이다.
ㅇ 잠명(箴銘, 1547년경) : 이언적이 수양과 관련이 있는 송대 성리학자들의 잠계류(箴戒類) 글 75편과 자신이 지은 시 16수 도합 91편을 모아 편집한 책으로, 회재의 학문을 연구하는데 귀중한 자료이다.
ㅇ 관서추정일기(關西趨庭日記, 1549-1553) : 이 책은 1549년 서자인 이전인(李全仁)이 이언적이 유배생활을 하고 있는 강계로 찾아가 시측(侍側)하면서 배우거나 견문한 내용을 적은 것이다. 유배지에서 아들을 대하는 대학자의 면모를 살필 수 있는 자료이다.
ㅇ 국조유선록(國朝儒先錄, 1571) : 태극문변답서(太極問辯答書) 등 이언적, 김굉필, 정여창, 조광조의 글을 모아 수록하였다.
ㅇ 퇴계선생수찰(退溪先生手札) : 이황(李滉, 1501~70)이 이언적가(李彦迪家)로 보낸 1566, 67년의 서간 2통.
ㅇ 서애서독(西厓書牘) : 유성룡(柳成龍, 1542~1607)의 1586, 87, 88, 99, 1601, 04년 서간 13통.
ㅇ 한강서독(寒岡書牘) : 한강 정구(寒岡 鄭逑, 1543~1620)의 1607, 11, 14~18년 서간 35통.
ㅇ 제현서독(諸賢書牘) : 박계현(朴啓賢), 노수신(盧守愼), 장현광(張顯光), 유성룡(柳成龍), 김성일(金誠一), 윤근수(尹根壽), 이안눌(李安訥), 정창연(鄭昌衍), 이희수(李喜壽), 정경세(鄭經世), 이호민(李好閔), 이산해(李山海), 여대노(呂大老) 등의 서간 21통.
ㅇ 수간(手簡) : 이희조(李喜朝), 김장생(金長生), 송시열(宋時烈), 이정구(李廷龜), 윤두수(尹斗壽), 윤근수(尹根壽), 이단상(李端相), 윤휘(尹暉)ㆍ윤방(尹昉) 등의 서간 17통.
ㅇ Conduct of Two Cardinal Relations (1539): As one of the earliest editions among those housed in Korea, this is a valuable document that explains the Confucian and ethical concepts of the Joseon Dynasty. In addition, its plate, a Korean translation of Chinese classics and some engraved records at the end, contribute to the research on Joseon’s changing engraving style and the history of Korean language and bibliography. ㅇ Compilation of Couplets (1542): Jo In-gyu, a literary scholar and governor during the reign of King Jungjo, classified 4~ 6 pairs of couplets in 20 books according to their writing styles and published them while working as jeonhan at Hongmungwan (Office of special advisers). The copies in the Collection of the Oksan family consist of two books with one volume each, including jo (“Proclamation,” vol. 1) and gye (“Enlightenment,” vol. 11.) The information on the king’s bestowal of the book appears at the back of the cover of Volume 1, letting us know its year of publication. ㅇ Later Expanded National Code (1543): This is a compilation of documents granted by the king on occasions of investitures over the course of 50 years from the enforcement of the Expanded National Code to 1542. The back of the cover has records on the king’s bestowal of the book. ㅇ Poems of a Chinese Envoy (1546): In February 1546 (the first year of the reign of King Myungjong), Wanghak visited Korea as a minister in charge of the memorial service of deceased ministers. On that occasion, this book was published by compiling poems by Wanghak and responding poems by Korean ministers including Jeong Sa-ryong who welcomed the envoy. This document, which includes the king’s bestowal record, is important for the research on the history of diplomatic relations between Korea and China, Chinese literature, and bibliography. ㅇ Book on Benevolence (1550): Yi Eon-jeok (pen-name: Hoejae) (1491-1553) wrote this book while living in exile in Ganggye. As a collection of diverse theories regarding benevolence, a key concept of Confucianism, and the author’s opinions, this compilation is an important document for the research on the Song Confucianism of the Joseon Dynasty. ㅇ Admonitions (around 1547): Yi Eon-jeok compiled 91 articles that include 75 articles on admonition written by Confucian scholars of the Song period and 16 poems written by him. It is an important document for the research on Yi Eon-jeok’s academic achievements. ㅇ Journal on Parent’s Teaching in the Gwanseo Region (1549-1553): Yi Jeon-in, a son begotten by a concubine of Yi Eon-jeok, wrote about what he observed and learned from his father when he visited and attended on Yi Eon-jeok who had lived in exile in Ganggye. It shows how a great scholar treats his son in a place of exile. ㅇ Writings of Senior Scholars (1571): This book is a compilation of articles including Taegeuk Munbyun Dapseo (Reply to the Analysis of Issues regarding the Supreme Ultimate); its authors include Yi Eon-jeok, Kim Goeng-pil, Jung Yeo-chang, and Jo Gwang-jo. ㅇ Yi Hwang’s Letters to the Family of Yi Eon-jeok: These are the two letters that Yi Hwang sent to Yi Eon-jeok’s family in 1566 and 1567. ㅇ Letters by Yu Seong-ryong: These are the 13 letters that Yu Seong-ryong wrote in 1586, 1587, 1588, 1599, 1601, and 1604. ㅇ Letters written by Jeong Gu: These are the 35 letters that Jeong Gu (1543-1620, pen-name: Hanggang) wrote in 1607 and 1611 and from 1614 to 1618. ㅇ Letters by Scholars: These are 21 letters written by scholars including Bak Gye-hyeon, Noh Su-sin, Jang Hyeon-gwang, Yu Seong-ryong, Kim Seong-il, Yun Geun-su, Yi An-nul, Jeong Chang-yeon, Yi Hui-su, Jeong Gyeong-se, Yi Ho-min, Yi San-hae, and Yeo Dae-no. ㅇ Letters: These are 17 letters written by scholars including Yi Hui-jo, Kim Jang-saeng, Song Si-yeol, Yi Jeong-gu, Yun Du-su, Yun Geun-su, Yi Dan-sang, Yun Hwi, and Yun Bang.
慶州李氏楊月家門所蔵典籍の中で『二倫行実図(1539年)』は現在知られている本の中で一番早い時期のものに属し、朝鮮時代の儒学思想と倫理観がうかがえる貴重な資料である。また、図版と諺解、巻末の板刻記録は、朝鮮時代版図の変遷、国語史・書誌学研究に重要な資料となる。