<장말손초상(張末孫肖像)>은 조선시대 문신인 장말손을 그린 초상화로, 크기는 가로 107㎝, 세로 171㎝이다. 장말손(1431∼1486)은 세조∼성종 때의 문신으로, 이시애의 난(1467)을 평정하는데 공을 세워 적개공신이 되었는데 이 그림은 그 후에 그려진 것으로 보인다.
그림은 3폭으로 연결되었는데, 얼굴부위가 들어있는 가운데 폭과 양어깨를 표현한 2개의 폭이 이어져 있다. 의자에 앉은 전신상으로, 얼굴을 살색으로 칠한 후 갈색으로 윤곽을 잡았으나 선의 짙음과 흐림이 없는 옛 기법을 사용하였다. 입술은 붉은 기가 돌고 눈매의 표정이 살아있으며, 전체적으로 가라앉은 느낌을 준다.
목 위로 바짝 올라간 관복, 팔뚝 아래에 있는 의자의 손잡이, 가지런한 두 발, 각진 옷의 윤곽선, 금실로 공작을 수 놓은 흉배에서는 조선 전기의 화풍을 엿볼 수 있다. 또한 머리에 쓴 사모의 꼬리가 잠자리 날개 모양에 수평으로 퍼져 있고, 오른쪽을 바라보고 있는 자세, 몸의 풍채가 과장되지 않고 옷자락이 벌려져 있는 점은 조선 중기의 특징으로 볼 수 있다.
이 초상화는 흉배의 공작모양에서 장말손이 연복군으로 봉해진 성종 13년(1482) 이후에 그려진 것으로 보인다. 이 그림은 조선 전기의 초상화가 몇점 전하지 않는 현실에 비추어 볼 때 초상화 연구에 주목할 만한 가치가 있는 공신도라 할 수 있다.
This is a portrait, 107 centimeters wide and 171 centimeters long, of a civil minister, Jang Mal-son (1431~1486). Jang served as a civil minister between the reigns of King Sejo and King Seongjong and was appointed as a meritorious retainer after he suppressed the revolt of Yi Si-ae (1467). It seems that this picture was painted after the revolt. The picture is composed on a three-folded screen with the subject’s face on the middle screen and his two shoulders on the two other two. It is a full-length portrait showing him sitting on a chair. The face is painted in a beige color and outlined with brown, which is an old painting technique that does not distinguish dark and bright color lines. The lips are expressed in a reddish color and the eyes have a vivid appearance. The portrait gives off an aura of calmness. This picture embodies the painting style of the early Joseon Dynasty, with the official uniform extending up to the neck, the arm decks of the chair, the legs aligned together, the angled outline of the clothes, and the hyungbae (embroidered insignia on the breast and the back of the official robe) in which a peacock is embroidered in gold thread. In addition, characteristics of pictures painted during the mid-Joseon Dynasty can be found in several elements such as the tails of the hat spread horizontally like the wings of a dragonfly, the posture looking to the right, the unexaggerated appearance of the body, and the opened hem. As the pattern of a peacock on the hyungbae signifies the first court rank, it is assumed that this portrait was painted after 1482, the 13th year of the reign of King Seongjong, when Jang Mal-son was granted the title of Yeonbokgun. This rare and precious portrait of a meritorious retainer of the early Joseon period remains a valuable cultural asset today.
朝鲜时代文臣张末孙的肖像画,长171厘米、宽107厘米。张末孙(1431∼1486)是世祖∼成宗年间的文臣,因平定李施爱之乱(1467)被封为敌忾功臣,推测此画绘制于册封之后。从肖像画补子上的孔雀形态来看,推测此画绘制于成宗13年(1482),加封张末孙为延福君之后。现存的朝鲜前期肖像画只有为数不多的几幅,因此,此画是研究肖像画时十分重要的功臣图。
朝鮮時代の文臣であった状末孫を描いた肖像画で、大きさは横107㎝、縦171㎝である。状末孫(1431~1486)は世祖~成宗の時の文臣で、李施愛の乱(1467)の平定に功を立てて敵愾功臣となった人で、この絵はその後に書かれたものと思われる。この肖像画は、胸背にある孔雀模様から、状末孫が延福君として封じられた成宗13年(1482)以降に描かれたものと推測される。この絵は、朝鮮前期の肖像画が何点も伝わっていない現実から、肖像画の研究に注目すべき価値を持つものと言える。