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보물 제469호

구미 낙산리 삼층석탑 (龜尾 洛山里 三層石塔)
해당 문화재의 정보입니다. 분류, 수량/면적, 지정(등록)일, 소재지, 시대, 소유자(소유단체), 관리자(관리단체)로 구분되어 있습니다.
분 류 유적건조물 / 종교신앙 / 불교 / 탑
수량/면적 1기
지정(등록)일 1968.12.19
소 재 지 경북 구미시 해평면 낙산리 837-4번지
시 대 통일신라
소유자(소유단체) 국유
관리자(관리단체) 구미시
문화재 담당부서 : 유형문화재과- 상세문의

선산은 신라에 불교가 처음 전파되었을 때와 인연이 있는 곳으로 거대한 석탑이 많이 남아 있다. 이 일대의 경작지에서 연꽃무늬가 새겨진 막새기와를 비롯하여 많은 기와조각과 토기조각 등이 발견되어 이 부근이 절터였음을 알 수 있다.

현재 이 탑은 약간의 손상이 있으나 비교적 완전한 형태로 남아 있으며, 통일신라시대의 전형적인 석탑양식인 2단의 기단(基壇) 위에 3층의 탑신(塔身)을 올린 모습이다.

기단부는 아래층 기단 가운데돌에 모서리기둥 2개와 가운데기둥 3개, 즉 한 면에 5개의 기둥이 새겨져 있다. 위층 기단 가운데돌에는 모서리기둥 2개와 가운데기둥 2개가 새겨져 있다. 탑신부의 1층 몸돌은 남쪽에 불상을 모시기 위한 방이 설치되어 있고, 방 입구에는 문을 달았던 동그란 구멍이 남아 있다. 지붕돌은 아래받침과 지붕 추녀, 윗면 층단 모두 전탑의 양식을 모방하고 있다. 꼭대기의 머리장식은 모두 없어지고 머리장식을 받치던 노반(露盤)만 남아 있다.

이 탑의 아래층 기단에 가운데기둥을 3개나 새긴 것은 초기적인 양식이라 할 수 있는데, 몸돌과 지붕돌의 구성방법은 다소 시대가 떨어지는 면을 보여준다. 이와 같은 양식은 구미 죽장리 오층석탑(국보 제130호)에서도 볼 수 있는 것으로 일종의 모전석탑 계열에 속하는 유형이다. 돌의 구성에서도 규율성을 잃지 않고, 기단부의 구조와 각 부를 짠 수법으로 보아 석탑의 건립시기는 8세기경인 통일신라 전기로 추정된다.

Many huge stone pagodas including this three-story stone pagoda remain around Seonsan, one of the places where Buddhism was introduced earlier than any other place during the Silla Era. Many relics including fragments of roof tiles, pieces of earthenware, and antefixes engraved with lotus patterns have been discovered around this area, proving that this place is the former site of a temple. This pagoda remains in relatively complete state with slight damage and consists of the three-story main body and two-layer stylobate as a typical style of the stone pagodas built during the Unified Silla period. The stylobate is engraved with pillar patterns; each facet of the middle stone of the bottom layer is carved with five pillar patterns – two at the corners and three in the middle -- on each facet; the middle stone of the upper layer is carved with two pillar patterns at the corners and two pillar patterns in the middle of each facet. A niche enshrining a Buddha statue is installed on the southern part of the core stone of the first story, with round holes to fix the door at the entrance of the niche remaining. The roof stones including the cornices, eaves, and tiered-upper side were built by imitating the brick pagoda style. Of the upper part of the pagoda, all the finial parts are missing, and only the finial base remains. The three pillar patterns engraved on every facet of the bottom layer of the stylobate are believed to be characteristic of the style of the early stage of the construction history of the stone pagodas. Moreover, the composition of the core stones and roof stones seems a bit behind the times. These kinds of style are similar to the Five-story Stone Pagoda in Jukjang-ri, Gumi (National Treasure No. 130), which is regarded as a kind of brick pagoda. The pagoda is assumed to have been built around the 8th century of the early Unified Silla period, judging from the well-arranged composition of stones, structure of the stylobate, and general structure of the pagoda.

善山是与新罗时代最先传播佛教极有渊缘之处,留存着许多巨大石塔。附近的田地内出土了刻有莲花纹样的瓦当、大量瓦片和土器陶片等,由此可知此处曾为寺址。此塔的下层基坛刻有三根中央支柱,呈初期样式,塔身石和屋顶石的结构方法略显偏晚。善山竹杖洞五层石塔(国宝第130号)中也有相同的样式,属于模砖石塔系列的一种。石头结构十分规律,从基坛部分的结构和各部分的布局手法来看,推测此塔建于8世纪左右的统一新罗前期。

善山は新羅に仏教が初めて伝わり広まった時と因縁のある所で、巨大な石塔が多く残っている。この一帯の耕作地から、蓮華模様が刻まれた軒丸瓦と土器破片などが発見され、この付近が寺址だっとことが分かる。この塔の下基壇部に中柱を三つも刻んだのは初期的な様式と言えるが、軸部と屋蓋石の構成方法は多少時代遅れしている面がある。このような様式は善山竹杖洞五重石塔(国宝第130号)でも見られるもので、一種の模塼石塔系列に属する類型である。石の構成にも規律性が失われておらず、基壇部の構造と各部を組み立てた手法からすると、石塔の建立時期は8世紀頃の統一新羅前期と推定される。

선산은 신라에 불교가 처음 전파되었을 때와 인연이 있는 곳으로 거대한 석탑이 많이 남아 있다. 이 일대의 경작지에서 연꽃무늬가 새겨진 막새기와를 비롯하여 많은 기와조각과 토기조각 등이 발견되어 이 부근이 절터였음을 알 수 있다.

현재 이 탑은 약간의 손상이 있으나 비교적 완전한 형태로 남아 있으며, 통일신라시대의 전형적인 석탑양식인 2단의 기단(基壇) 위에 3층의 탑신(塔身)을 올린 모습이다.

기단부는 아래층 기단 가운데돌에 모서리기둥 2개와 가운데기둥 3개, 즉 한 면에 5개의 기둥이 새겨져 있다. 위층 기단 가운데돌에는 모서리기둥 2개와 가운데기둥 2개가 새겨져 있다. 탑신부의 1층 몸돌은 남쪽에 불상을 모시기 위한 방이 설치되어 있고, 방 입구에는 문을 달았던 동그란 구멍이 남아 있다. 지붕돌은 아래받침과 지붕 추녀, 윗면 층단 모두 전탑의 양식을 모방하고 있다. 꼭대기의 머리장식은 모두 없어지고 머리장식을 받치던 노반(露盤)만 남아 있다.

이 탑의 아래층 기단에 가운데기둥을 3개나 새긴 것은 초기적인 양식이라 할 수 있는데, 몸돌과 지붕돌의 구성방법은 다소 시대가 떨어지는 면을 보여준다. 이와 같은 양식은 구미 죽장리 오층석탑(국보 제130호)에서도 볼 수 있는 것으로 일종의 모전석탑 계열에 속하는 유형이다. 돌의 구성에서도 규율성을 잃지 않고, 기단부의 구조와 각 부를 짠 수법으로 보아 석탑의 건립시기는 8세기경인 통일신라 전기로 추정된다.

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