문화재 설명
<김중만 초상(金重萬 肖像)>은 조선 중기의 무신 김중만의 초상화 3점이다. 김중만은 조선 숙종 38년(1712)에 무과에 합격한 후 이인좌의 난(1728)을 평정했으며, 후에 충청도수군절도사를 지낸 인물이다.
초상화는 비교적 크기가 큰 것 1폭과 작은 2폭이 있는데, 크기는 큰 것이 가로 103㎝, 세로 170㎝이고 작은 것 2폭은 가로 29㎝, 세로 42.5㎝ 등이다.
크기가 비교적 큰 초상화는 오른쪽을 바라보며 의자에 앉은 모습으로 두 손은 소매 안에서 마주 잡고 있다. 보통 직무를 볼 때 쓰는 관모와 짙은 초록색의 관복을 입고 있고, 얼굴은 갈색기가 돌며 이목구비와 음영표현이 확실하다. 가슴부위에는 두 마리의 학이 새겨진 흉배와 금장식의 각대가 있는데, 이것으로 보아 선생이 문관 종2품 때 그려진 것임을 알 수 있다.
나머지 2폭 중 하나는 공신화첩으로 한쪽에는 선생의 공적을, 한쪽에는 선생의 초상을 그려 넣은 것이고 다른 하나는 액자형태의 그림인데, 2폭 모두 화법은 같지만 공신화첩에서는 호랑이를, 액자형식에서는 학을 흉배에 수 놓았다.
조선 후기에 그려진 이 초상화들은 높은 관모, 짙은 초록색의 관복, 과장된 관복의 옷주름, 호랑이 가죽이 깔린 의자, 발을 올려 놓는 단의 형태 등으로 보아 당시 공신상의 기본적인 형식을 따른 그림으로서 초상화 연구에 있어서 주목할 만한 작품이다.
These are three portraits of a military officer named Kim Jung-man. Kim passed the state military examination in 1712 (the 38th year of the reign of King Sukjong of the Joseon Dynasty), suppressed Yi In-jwa's rebel forces in 1728, and was then promoted to the Naval Commander of Chungcheong-do. These three portraits consist of one large piece and two smaller pieces. The large portrait measures 103 cm by 170 cm, while the small ones measure 29 cm by 42.5 cm. In the large picture, Kim is depicted seated on a chair in full official uniform and hat, facing slightly towards the right. His hands are held neatly together within the sleeves. His face is brown in color, but his eyes, nose and lips are effectively expressed through light and shade. Judging from the hyungbae (the embroidered insignia on the breast and back of his official robe), which features a design of two red-crested white cranes, and the gakdae (a belt worn for official duties), which is decorated with gold, it is assumed that the portrait was made when he was a junior second rank minister in the Cabinet. One of the smaller pictures is part of a Gongsin hwacheop (a picture album of a meritorious subject), which would have included his achievements and portrait, while the other was made for a hanging scroll. A tiger is embroidered in the hyungbae of the first, while a red-crested white crane is in the second. Both works are painted in the same style. Judging from such elements as the larger-than-life-size hat, the deep green tone applied to the formal attire, the exaggerated expression of folds, the chair covered with a tiger skin, and the foothold, it is regarded as a typical portrait that faithfully followed the artistic trend of the time. It is considered a valuable asset for research on portraits of that period.
朝鲜中期武将金重万的三幅肖像画。金重万于朝鲜肃宗38年(1712)武科科举及第,此后平定了李麟佐之乱(1728),后来任忠清道水军节度使。这些肖像画绘制于朝鲜后期,从高耸的官帽、较深的草绿色的官服、夸张的官服衣褶、虎皮垫座椅、足台等的形式来看,是延续了当时功臣像的基本样式绘制的肖像画,是研究肖像画值得瞩目的作品。
朝鮮中期の文臣金重万の肖像画3点である。金重万は朝鮮粛宗38年(1712)に武科に合格した後、李麟佐の乱(1728)を平定し、その後も忠清道水軍節度使を務めた人物である。朝鮮後期に描かれたこの肖像画は、高い冠帽、濃い緑の冠服、誇張された冠服のしわ、虎の皮が敷いてある椅子、足をのせて置く段の形などから、当時の功臣肖像の基本的な形式に沿った絵として、肖像画研究において注目すべき作品である。